Persberichten versturen én monitoren met Smart.pr & Clipit

Het WK is nog maar net voorbij en toch “Always on the ball”. Hoe zit dat?

Eerder deze maand gingen Smart.pr en Clipit een samenwerking aan. Ronald Sutmuller, Media Relations Manager van UPC, was de eerste om de integratie tussen beide tools te testen. De resultaten? “Deze koppeling geeft ons écht grip op de gelaagdheid van online nieuwsverspreiding. Van het persbericht dat we aan de journalist sturen tot aan de meningsvorming van de lezer. Een eye-opener.”

UPC had een belangrijke productaankondiging te doen (UPC MyPrime). Zoals vaker, zou alles in één keer live gaan, de productwebsite, de online marketingcampagne en social media… Ongelooflijk spannend natuurlijk. UPC ging het persbericht versturen met Smart.pr. Daarnaast werd dit bericht ook nog specifiek gemonitord door Clipit, met de nieuwe integratie tussen beide systemen.

Ogenschijnlijk niets bijzonders

Wat er na de verspreiding gebeurde leek in eerste instantie niet bijzonder. Sutmuller: “We zagen dat het nieuws opgepikt werd door bronnen als Nu.nl en Telegraaf.nl. So far so good, dachten we.” Maar toen het nieuws doorsijpelde naar de bloggers en twitteraars, UPC’s directe klanten, toen gebeurde er iets speciaals.

“Waar we normaliter een algemeen sentiment monitoren, pikten we door deze koppeling heel snel een veel gerichter signaal op over onze productintroductie. Zo merkten we dat er door de berichtgeving in de media bij sommige klanten verwarring ontstond over wat de dienst inhoudt. Dit terwijl de reactie van de klant op de aankondiging voor ons uiteraard cruciaal is.”

Direct ingrijpen

UPC merkte hierdoor al heel snel na verspreiding dat de boodschap voor de eindconsument verduidelijkt moest worden. Direct werd het webcare team van UPC ingeschakeld om helderheid te scheppen, werd de tekst op de UPC website aangepast en werden de “veelgestelde vragen” bijgewerkt. Sutmuller: “Deze vroege inzichten stelde ons in staat om zeer gericht en gecontroleerd in te grijpen om negatieve sentimenten en verwarring bij onze klanten te beperken. We leerden letterlijk in no-time dat onze initiële boodschap moest worden toegelicht. We waren always on the ball. Onbetaalbaar voor een belangrijk mediamoment als dit.”

Controle en inzicht

De integratie gaf Sutmuller daarmee meer controle, een direct leereffect én een uniek inzicht in de gelaagdheid van nieuwsverspreiding. “Doordat je ziet welke journalist je bericht heeft geopend en wie heeft gepubliceerd, kun je je nieuws beter richten bij een volgend persbericht. Maar dat je nu ook direct inzicht hebt in hoe klanten reageren op je nieuws, dat geeft nieuwsverspreiding een hele nieuwe dimensie.”

Win-win

Tenslotte was een groot voordeel van het directe bijsturen, dat er weer een dialoog met de klant ontstond, in plaats van alleen een eenzijdige boodschap. “Dit past helemaal in de tijdsgeest en de manier waarop wij met onze klanten omgaan,” aldus Sutmuller. “Een koppeling als deze maakt het contact tussen ons en de klant weer directer dan ooit. Daar winnen wij én de klant veel mee.”

13-300x121

22-300x101

Smart.pr is een slimme en simpele softwaretool voor PR- en communicatieprofessionals. Je beheert je mediacontacten en hebt toegang tot de beste journalistendatabase van Nederland. Je maakt je berichten eenvoudig op en verspreidt ze persoonlijk. En je meet de impact van je bericht, tot aan de publicatiecijfers en social media. Smart.pr, nooit meer gedoe met je persberichten. Meer info? Ziewww.smart.pr of mail naar mark@smart.pr.

31-300x115

Clipit is marktleider in online & social media monitoring. Dankzij een compleet bronnenbestand en een professionele redactie ben je direct op de hoogte van de online presence van jouw bedrijf. PR-waarde, sentiment, bronnen en bereik: alles wordt weergegeven in een gebruiksvriendelijk dashboard. Zie www.clipit.nl voor meer informatie.

***********************

Door de integratie van beide tools is de cirkel rond. Als PR professional krijg je nu namelijk inzicht in het gehele proces; van het vinden van de juiste journalist, via het verspreiden van je persbericht, tot aan de publicatie van jouw nieuws in de media en de meningen op social media. Hierdoor kun je jouw boodschap direct aanscherpen wanneer dit nodig is en ontdek je de verschillende lagen in de verspreiding van je nieuws.

***********************

Meer weten naar aanleiding van dit artikel? Bel gerust op 020 – 751 66 29 en wij helpen je graag verder!

<3
Team Smart.pr